Nieuwe fiscale registratieplicht op komst voor grote ondernemingsgroepen
Onder impuls van Europa heeft België eind 2023 een “minimumbelasting voor multinationale ondernemingen en grote binnenlandse groepen” ingevoerd. Deze wet is van toepassing op in België gevestigde bedrijven die deel uitmaken van een ondernemingsgroep (multinationaal of binnenlands) dat op geconsolideerde basis een omzet behaalt van ten minste 750 miljoen euro. De Belgische belastingdienst zal hiervoor op zeer korte termijn een rapporteringsverplichting opleggen.
WAT IS HET DOEL?
De wetgever wil ervoor zorgen dat de betrokken bedrijven een effectieve belastingdruk van 15% hebben. Het woord ‘effectief’ is hier zeer belangrijk: hoewel de Belgische vennootschapsbelasting vandaag 25% bedraagt, kan de effectieve belastingdruk aanzienlijk lager liggen door de toepassing van bepaalde fiscale aftrekposten (denk vooral aan de innovatieaftrek of eventueel de investeringsaftrek).
Als een onderneming dit minimum belastingtarief van 15% niet haalt, zal in principe een bijkomende heffing worden opgelegd. In België wordt deze ‘bijheffing’ bepaald op landenniveau (lees: voor alle Belgische entiteiten tezamen). Een belangrijke opmerking hierbij is dat er bepaalde ‘veilige havens’ zijn gecreëerd die de impact van deze wet matigen. Er moet dus case-by-case worden onderzocht of een onderneming al dan niet (en in welke mate) moet voldoen aan de verplichtingen die de nieuwe minimumbelasting met zich meebrengt.
WAT MOET ER GEBEUREN?
Met de implementatie van deze nieuwe wet ontstaan er nieuwe administratieve verplichtingen. Deze verplichtingen moet een onderneming voldoen zodra ze behoort tot een kwalificerende groep, zelfs indien de onderneming gebruik kan maken van een ‘safe haven’ of wanneer een effectieve belastingdruk van minstens 15% wordt gerealiseerd. Ook indien u te maken heeft met een kleine Belgische vennootschap die deel uitmaakt van een grote multinationale groep, moet u rekening houden met deze registratieverplichting.
Zo moet de onderneming in kwestie zich (nogmaals) registreren bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (“KBO”). Hiertoe moet de aangewezen onderneming zich bij de FOD Financiën aanmelden via een notificatieformulier dat beschikbaar wordt gesteld op MyMinfin. In dit formulier moet kwalitatieve en kwantitatieve informatie over de ondernemingsgroep worden verschaft (o.a. gedetailleerde informatie over de aandeelhouderstructuur en financiële gegevens).
Na een geldige registratie ontvangt de ondernemingsgroep een ondernemingsnummer specifiek voor toepassing van de minimumbelasting (het zgn. Pijler 2-identificatienummer). Het Pijler 2-identificatienummer stelt een ondernemingsgroep in staat voorafbetalingen voor de minimumbelasting uit te voeren, notificaties te ontvangen en aangiftes in te dienen. Een correcte registratie is dus cruciaal voor de naleving van de regels.
WANNEER?
In principe moet het P2-meldingsformulier uiterlijk 30 dagen na het begin van de eerste rapportageperiode waarin de groep aan de tweede pijler moet voldoen, worden ingediend. Voor ondernemingen die reeds begonnen zijn met de eerste rapporteringsperiode die onderworpen is aan de Pijler II-wetgeving (bv. groepen die onder de tweede pijler vallen en die het kalenderjaar volgen voor boekhoudkundige doeleinden), wordt een verlenging toegestaan tot 45 dagen na de publicatie van het Koninklijk Besluit betreffende de registratie in het Belgisch Staatsblad op 29 mei 2024. Dit betekent dat Belgische entiteiten die behoren tot “in-scope”-groepen waarvoor de relevante rapporteringsperiode al is begonnen, tot 13 juli 2024 de tijd hebben om het P2-formulier in te dienen via MyMinfin.
Voor uw onderneming is het dan ook belangrijk dat u in eerste instantie nagaat of u onder de regels van de nieuwe minimumbelastingwetgeving valt. Als dit inderdaad het geval is, moet u de nodige stappen ondernemen om uw bedrijf tijdig te registreren. Ons team van Van Havermaet helpt je graag om aan deze fiscale verplichting te voldoen.