Terug naar overzicht
24.02.2023

Internationaal actieve ondernemingen, opgepast! Fiscus krijgt meer tijd om aangifte te controleren

De Belgische fiscale wet bepaalt de termijnen waarbinnen de fiscus een aanslag kan vestigen. Deze onderzoeks- en aanslagtermijn was tot vorig jaar typisch gesteld op 3 jaar, tenzij er een vermoeden was van fraude. In dat laatste geval gold een termijn van 7 jaar. Ook een 10-jarige onderzoeks- en aanslagtermijn was mogelijk, maar dit slechts in eerder uitzonderlijke omstandigheden.

De wetgever verruimde in november 2022 de onderzoeks- en aanslagtermijnen. Deze nieuwe termijnen gelden voor de vennootschapsbelasting, BTW, roerende en onroerende voorheffing en treden in werking vanaf aanslagjaar 2023.

Het doel van deze verruiming is om de fiscus meer tijd te geven om aangiftes te controleren. Aangezien de focus zal liggen op aangiftes met een internationale component, kunnen mogelijk ook Belgische aangiftes van buitenlandse entiteiten onder de toepassing van de nieuwe wetgeving vallen.

Hieronder geven we u een overzicht van de belangrijkste wijzigingen die vanaf aanslagjaar 2023 zullen gelden.

Belangrijkste wijzigingen

Nieuwe onderzoeks- en aanslagtermijnen

  • De basistermijn blijft behouden op 3 jaar. Dit is het geval voor tijdig ingediende aangiftes waaraan de fiscus een wijziging (lees: een hogere verschuldigde belasting) wil doorvoeren.
  • Als u de aangifte niet of laattijdig indient, geldt er een nieuwe onderzoeks- en aanslagtermijn van 4 jaar.
  • Specifiek voor aangiftes met een internationale component moet u nu rekening houden met een onderzoeks- en aanslagtermijn van 6 jaar. De fiscale wetgever spreekt in dit verband over “semi-complexe aangiftes”. Onder meer aangiftes van ondernemingen onderworpen aan transfer pricing-documentatieverplichtingen en aangiftes die betalingen aan belastingparadijzen (moeten) rapporteren, vallen onder het toepassingsgebied.
  • Tot slot is er nog de verlengde onderzoeks- en aanslagtermijn van 10 jaar. Deze vormt de nieuwe standaardtermijn in het geval van fraude. Hierbij is het overigens niet meer vereist dat de fiscus haar aanwijzingen van belastingontduiking kenbaar maakt. Het is voldoende dat ze haar intentie meedeelt om de verlengde termijn toe te passen voor de aanslagjaren waarvoor een fraudeonderzoek wordt opgestart. De 10-jarige termijn is daarnaast ook van toepassing voor “complexe aangiftes”, waarmee de wetgever enkele meer uitzonderlijke situaties beoogt (zoals bijvoorbeeld een juridische constructie in het buitenland).

Indien de fiscus, gebruikmakend van deze bijkomende termijnen andere belangrijke vaststellingen doet, zoals bijvoorbeeld een algemeen fiscaal misbruik of misbruik van een dubbelbelastingverdrag, mag ze dit verder onderzoeken en eventueel op basis daarvan een aanslag vestigen.

Anderzijds is het niet toegestaan dat de fiscus deze extra tijd gebruikt om eenvoudigere aspecten van de aangifte te onderzoeken. De nieuwe wet heeft het over rechtzettingen m.b.t. een aantal verworpen uitgaven, zoals niet-aftrekbare autokosten, relatiegeschenken, restaurantkosten, sociale voordelen enzovoort. Onderzoek naar deze laatste aspecten zal dus altijd moeten gebeuren binnen de standaardtermijn van 3 jaar (of 4 jaar bij een laattijdige of niet-aangifte).

Bewaartermijn van boeken en bescheiden

De verlenging van de onderzoeks- en aanslagtermijnen heeft eveneens een verlenging van de bewaartermijn van boeken en bescheiden tot gevolg. Waar een belastingplichtige verplicht was om haar boeken en bescheiden 7 jaar bij te houden, dient zij deze nu 10 jaar bij te houden.

Bezwaartermijn

Goed nieuws is wel dat de termijn waarbinnen een bezwaarschrift tegen de aanslag kan worden ingediend, eveneens werd verlengd. Eerst bedroeg deze termijn 6 maanden, daar waar deze nu verlengd is tot een jaar.

Dwangsom

Wanneer een belastingplichtige niet meewerkt aan het onderzoek van de fiscus, kon er een administratieve boete van maximaal 1.250 EUR worden opgelegd. Met de invoering van de nieuwe fiscale wet is het voor de fiscus voortaan mogelijk om aan de rechtbank te vragen om een dwangsom op te leggen.

Wat betekent dit voor u?

De nieuwe wetgeving resulteert in ruimere mogelijkheden voor de fiscus en geeft meer tijd en middelen voor een belastingcontrole. Indien uw onderneming internationaal actief is, zal een onderzoeks- en aanslagtermijn van 6 jaar de nieuwe standaard worden. Het is bijgevolg van groot belang om ervoor te zorgen dat u een goed onderbouwd transfer pricing-beleid hebt, aangezien de kans op tijdrovende (transfer pricing-) controles alleen maar toeneemt.

Uiteraard kunnen onze experten bij Van Havermaet u bijstaan bij de opmaak en implementatie van een onderbouwd en doordacht transfer pricing-beleid binnen uw groep, alsook bij het opstellen van de nodige documentatie en juridische contracten.

Daarnaast kan u op ons rekenen voor bijstand bij een eventuele belastingcontrole.

 

Gert De Greeve / Joke Gysens / Simon Dehertog

© Van Havermaet International 2024

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.