DEFINICJA BELGIJSKIEGO STAŁEGO ZAKŁADU NA POTRZEBY PODATKU DOCHODOWEGO NA PODSTAWIE BELGIJSKIEGO PRAWA KRAJOWEGO
Materialny belgijski stały zakład podatkowy – pomieszczenie
Pod pojęciem materialnego belgijskiego stałego zakładu rozumie się: „każdy stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, za pomocą którego wykonywana jest całość lub część działalności zawodowej przedsiębiorstwa zagranicznego w Belgii”.
Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej stanowi w szczególności:
- miejsce, z którego zarządza się firmą;
- oddział;
- biuro;
- fabryka;
- warsztat;
- agencja;
- kopalnia, kamieniołom lub inne miejsce wydobycia zasobów naturalnych
- magazyn;
- skład towarów
Prace budowlane lub konstrukcyjne
Pod pojęciem „budowlanego belgijskiego stałego zakładu” rozumie się: „prace budowlane lub konstrukcyjne, których czas trwania przekracza 30 dni”.
Osobowy belgijski stały zakład – przedstawiciel
Przez pojęcie „osobowego belgijskiego stałego zakładu” rozumie się: „przedstawiciela lub innego pośrednika działającego w Belgii na rzecz przedsiębiorstwa zagranicznego, nawet jeśli osoba ta nie jest upoważniona do zawierania umów w imieniu tego przedsiębiorstwa”.
Wymóg uprawnień do składania podpisów nie ma znaczenia w definicji belgijskiej.
Usługowy belgijski stały zakład
Przez pojęcie „usługowego belgijskiego stałego zakładu” rozumie się: „zagraniczną firmę świadczącą w Belgii usługi w ramach tego samego lub powiązanych projektów za pośrednictwem jednej lub kilku osób fizycznych obecnych w Belgii i świadczących te usługi przez okres lub okresy, których łączna długość przekracza 30 dni w ciągu dowolnego okresu dwunastu miesięcy”.
DEFINICJA STAŁEGO ZAKŁADU PODATKOWEGO NA POTRZEBY PODATKU DOCHODOWEGO NA PODSTAWIE UMOWY O UNIKANIU PODWÓJNEGO OPODATKOWANIA
Materialny stały zakład podatkowy – pomieszczenie
Na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej z krajem macierzystym danego przedsiębiorstwa, w Belgii powstaje podlegający opodatkowaniu materialny stały zakład podatkowy, jeżeli przedsiębiorstwo dysponuje w Belgii materialną przestrzenią (jako właściciel, najemca lub w oparciu o jakiekolwiek inne prawo dysponowania) i działalność gospodarcza przedsiębiorstwa zagranicznego jest w całości lub w części wykonywana z tej przestrzeni.
Zakład ten, może mieć następującą formę:
- miejsce, z którego zarządza się firmą;
- oddział;
- biuro;
- fabryka;
- warsztat;
- kopalnia, złoże gazu czy ropy, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.
ZWIĘKSZONA UWAGA BELGIJSKICH ORGANÓW PODATKOWYCH
Zauważamy, że belgijskie organy podatkowe nasiliły kontrole w odniesieniu do zagranicznych spółek prowadzących działalność/projekty dla tego samego klienta lub w tej samej lokalizacji geograficznej w Belgii przez długi okres (ponad 6 miesięcy) lub w sposób powtarzalny przez określony czas. W takich przypadkach belgijskie organy podatkowe mogą uznać, że przedsiębiorstwo posiada w Belgii, podlegający opodatkowaniu materialny stały zakład podatkowy.
W ten sposób sam fakt, że przedsiębiorstwo korzysta z określonej przestrzeni w Belgii – na przykład warsztatu u klienta – może już wystarczyć, aby uznać je za materialny stały zakład podatkowy. W tym kontekście nie jest ponadto wymagane, aby dana przestrzeń (taka jak budynki, instalacje lub inne obiekty) była własnością przedsiębiorstwa, była przez nie wynajmowana lub udostępniona na podstawie umowy.
Należy zauważyć, że również domowe biuro może kwalifikować się jako materialny stały zakład. Ocena ta zależy jednak w dużej mierze od konkretnych faktów i okoliczności.
Na Państwa życzenie możemy zbadać, czy istnieje rzeczywiste ryzyko, że wykonywane czynności mogą stanowić podlegający opodatkowaniu stały zakład w Belgii.
Plac budowy lub prace konstrukcyjne czy montażowe
Na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej z krajem macierzystym danego przedsiębiorstwa, w Belgii powstanie podlegający opodatkowaniu stały zakład, jeżeli prace budowlane lub konstrukcyjne lub montażowe będą wykonywane przez określony czas (na przykład 12 miesięcy).
Prace budowlane lub konstrukcyjne lub montażowe należy interpretować szeroko. Obejmują one na przykład prace planistyczne na miejscu oraz zarządzanie lub nadzór nad pracami konstrukcyjnymi. Prace ziemne również są jednoznacznie objęte tą definicją.
Belgia jest wprawdzie uprawniona do opodatkowania dopiero wtedy, gdy prace przekraczają określony czas trwania. W większości umów o unikaniu podwójnego opodatkowania obowiązuje okres 12 miesięcy, ale w drodze wyjątku niektóre umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania przewidują również krótszy okres (na przykład 9 lub 6 miesięcy).
Okres trwania prac nie musi być rozpatrywany w odniesieniu do roku kalendarzowego. Może to również dotyczyć prac, które albo przekroczyły okres 12 miesięcy w trakcie 2024 roku, albo zostały rozpoczęte w trakcie 2024 roku i przekroczą okres 12 miesięcy w późniejszym terminie (na przykład w 2025 roku).
W celu obliczenia czasu trwania prac konstrukcyjnych lub montażowych należy wziąć pod uwagę następujące elementy:
- okres rozpoczyna się w momencie, gdy pierwsze prace przygotowawcze odbywają się na terytorium Belgii;
- odrębne prace budowlane lub indywidualne prace konstrukcyjne czy montażowe nie powinny być sumowane do obliczenia okresu dwunastu miesięcy;
- za odrębne można w zasadzie uznać prace wykonywane na rachunek różnych zleceniodawców, chyba, że prace stanowią całość z punktu widzenia gospodarczego lub handlowego;
- różne projekty realizowane na podstawie jednej umowy dla jednego zleceniodawcy będą traktowane jako jeden projekt (chyba że projekty nie są ze sobą w żaden sposób powiązane i są realizowane bez żadnej spójności);
- różne projekty wykonywane dla tego samego zleceniodawcy na podstawie kilku umów, będą stanowić jedną całość nawet wykonywane w różnych miejscach, jeżeli różne projekty stanowią część większej całości, i jeśli nie było znaczących przerw między różnymi projektami;
- wykonywanie powiązanych ze sobą prac budowlanych, konstrukcyjnych lub instalacyjnych na rzecz tych samych projektów przez spółki wchodzące w skład grupy, niezależnie od tego, czy dotyczą one różnych okresów, czy też nie, musi być motywowane przesłankami biznesowymi.
Zaznaczamy, że w kontekście ostatniej ewolucji przepisów międzynarodowych ponownie potwierdzono, że w przypadku podziału projektów/umów między spółki należące do tej samej grupy (tzw. contract splitting) w celach podatkowych może dojść do powstania stałego zakładu. Dzieje się tak nawet wtedy, gdy minimalny okres funkcjonowania stałego zakładu nie jest przekraczany w ujęciu indywidualnym.
Osobowy stały zakład podatkowy – przedstawiciel
Na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej z krajem macierzystym danego przedsiębiorstwa, w Belgii powstanie podlegający opodatkowaniu osobowy stały zakład podatkowy, jeżeli przedsiębiorstwo posiada w Belgii (zależnego) przedstawiciela, który posiada upoważnienie (= prawo do składania podpisów) do zawierania umów w imieniu przedsiębiorstwa i zwykle korzysta z tego prawa.
Przykładem mogą być osoby na stanowisku account manager czy osoby pełniące funkcje komercyjne.
Przez (zależnego) przedstawiciela rozumie się „każdą osobę, która identyfikuje się jako przedstawiciel spółki i występuje w imieniu i na rachunek tej spółki oraz/lub zawiera umowy”. Należy zauważyć, że pojęcie przedstawiciel nie obejmuje przedstawiciela do celów podatku VAT.
NOWE PODEJŚCIE
W kontekście ostatniej ewolucji przepisów międzynarodowych stały zakład może występować również wtedy, kiedy przedstawiciel nie jest upoważniony do zatwierdzania kontraktów ale odgrywa ważną rolę w negocjowaniu i/lub zawieraniu kontraktów, w których nie są wprowadzane dalsze rzeczowe, istotne zmiany przez zagraniczną główną siedzibę przedsiębiorstwa (t.j. rubber stamping). Innymi słowy, rzeczywista sytuacja ekonomiczna będzie miała decydujące znaczenie.
Na podstawie szczegółowego opisu istniejącej sytuacji i mającej zastosowanie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, możemy przeprowadzić analizę istniejącego (i przyszłego) ryzyka tworzenia zakładu podatkowego w Belgii przez przedstawiciela firmy.
DEFINICJA STAŁEGO ZAKŁADU PODATKOWEGO NA POTRZEBY VAT NA PODSTAWIE PRAWA BELGIJSKIEGO
Podatnik zagraniczny może również utworzyć stały zakład dla celów VAT w Belgii.
Zagraniczny podatnik posiada stały zakład podatkowy VAT w Belgii w odniesieniu do swoich czynności wychodzących (dostawa towarów i/lub świadczenie usług), jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
- Podatnik posiada w Belgii siedzibę zarządu, oddział, fabrykę, warsztat, agencję, magazyn, biuro, laboratorium, biuro skupu lub sprzedaży, skład lub inne stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
- Placówka ta charakteryzuje się wystarczającym stopniem trwałości i odpowiednią strukturą pod względem zasobów ludzkich i technicznych.
- Wyżej wymienione zasoby kadrowe i techniczne umożliwiają zakładowi regularne dostarczanie towarów lub świadczenie usług w rozumieniu belgijskiego kodeksu VAT, niezależnie od tego, gdzie ta działalność jest prowadzona i bez względu na to, czy czynności te podlegają VAT, czy są zwolnione z podatku.
Zagraniczny podatnik posiadający stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Belgii jest traktowany dla celów belgijskiego podatku VAT, w odniesieniu do czynności wykonywanych za pośrednictwem tego miejsca, jak podatnik posiadający siedzibę w Belgii.
Wiąże się to z różnymi obowiązkami w zakresie podatku VAT w Belgii, w tym koniecznością rejestracji w belgijskim rejestrze VAT i składania okresowych deklaracji VAT.
Podatnik, którego siedziba działalności gospodarczej, miejsce zamieszkania lub faktycznego pobytu nie znajduje się w Belgii i który nie spełnia warunków, o których mowa powyżej, jest dla celów stosowania belgijskiego Kodeksu VAT uznawany za podatnika niemającego siedziby w Belgii.
Należy zauważyć, że wykonywanie prac budowlanych na placu budowy zasadniczo nie powoduje powstania stałego zakładu VAT, niezależnie od czasu trwania prac.